اولین بار که مردم قطار را روی پرده سینماها دیدند، از سالن سینما فرار کردند.

در خبرها گفتند مردم تصور می کردند قطاری واقعی در حال برخورد با آن ها بوده است.

احتمالا این خبر را شنیده بودید.

این داستان بعدها یک افسانه شد، زبان به زبان چرخید و به نسل های بعد منتقل شد.

افسانه ها را می توان انکار کرد یا به حقیقی بودن آن ها شک داشت؛ اما چیزی که نمی توان به آن شک داشت این واقعیت است که ویدیو، رسانه ای است که ما را به دنیای واقعی نزدیک‌تر می کند.

ما برای شخصیت های فیلم ها گریه می کنیم یا با آن ها می خندیم. در زمان سفر می کنیم و به مکان هایی که دوست داریم می رویم و گاهی اوقات بودن در دنیای خیال و فیلم ها را به زندگی در دنیای واقعی ترجیح می دهیم.

با توجه به دلایل بالا، ویدیوها بهترین جایگزین برای مدرسان و معلمان واقعی هستند و دلیل محکمی است برای اینکه چرا باید ویدیوها را به برنامه روزمره خود اضافه کنیم.

اگر از مزایای ویدیوها می گوییم به این معنی نیست که مطالعه ادبیات، تماشای فیلم ها و برنامه های تلویزیونی و گوش دادن به سخنرانی ها را رها کنید و دیگر در مکالمات شرکت نکنید. اما اگر تماشای ویدیو را برای یاد گرفتن گرامر ترجیح می دهید، ما به شما می گوییم باید از کجا شروع کنید.

هشت ویدیوی دکلمه شعر برای یادگیری گرامر زبان انگلیسی

چگونه با تماشای ویدیو، بیشترین یادگیری را داشته باشید

* سبک یادگیری خودتان را بشناسید. با چه روشی بهتر یاد می گیرید؟ معمولا افراد یکی از این چهار روش یادگیری را دارند: سمعی (Listening)، بصری (یادگیری از راه تماشا کردن)، خواندن و نوشتن و جنبشی (استفاده از اندام های بدن برای یادگیری). می توانید از آزمون های آنلاین استفاده کنید تا متوجه شوید با کدام روش، یادگیری بهتر و بیشتری دارید. این آگاهی به شما کمک می کند تا راه درست استفاده از ویدیو را بدانید (مثلا با زیرنویس ببینید، صحنه ها را بازی کنید یا چند بار به یک مطلب گوش دهید).

* اهداف S.M.A.R.T (هوشمندانه) داشته باشید. اهداف شما باید دقیق (Specific)، قابل اندازه گیری (Measurable)، دست یافتنی (Attainable)، مرتبط (Relevant) و دارای ضرب الاجل (Timely) باشند. تعیین اهداف هوشمندانه باعث می شود یادگیری کارآمدتر باشد. در حالی که یک هدف معمولی و کلی می تواند این باشد که: «می خواهم زبان انگلیسی را روان صحبت کنم.». هدف، بیشتر به این صورت بسط پیدا می کند: «اگر به مدت سه هفته، روزی دو اسم مصدر را در جمله ای به کار ببرم و تمرین کنم، می توانم این افعال را به درستی در جملات استفاده کنم.» این هدف باعث می شود شما به سراغ ویدیوهایی بروید که مهارت یا ساختار گرامر را به صورت روزانه به شما یادآوری کند. بعد از هر مطلبی که خواندید، خود را محک بزنید. بهترین راه برای اینکه بفهمید هر مطلب را چقدر یاد گرفته اید، استفاده از فلش کارت است. فلش کارت ها در دو نوع کاغذی و دیجیتال در دسترس هستند که یک روی آن سوال و روی دیگر آن پاسخ آن سوال است.

* در مدت کوتاه حجم زیادی از مطالب را نخوانید. تحقیق روانشناسی به نام هرمن ابینگهاوس (Hermann Ebbinghaus) نشان داد تمرین یادگیری در زمان های کوتاه ولی در دوره های طولاتی که بین آن ها فواصلی برای استراحت هم در نظر گرفته شده باشد، بهترین حالت یادگیری است. از این ترکیب استفاده کنید؛ یعنی فلش کارت و روشی که این روانشناس آن را بهترین می داند.

* چشمتان را خسته نکنید. هر بیست دقیقه که به صفحه نمایشگر کامپیوتر یا لپ تاپ نگاه کردید، برای بیست ثانیه به شیئی در فاصله 6 متری خودتان نگاه کنید. بعد از یک ساعت مطالعه هم 15 دقیقه به خودتان استراحت بدهید.

* با آموزش به دیگران یاد بگیرید. تحقیقی نشان داده است اگر محتوایی را که یاد گرفته اید به دیگران توضیح دهید و بازگو کنید، باعث می شود مطالب را بهتر بفهمید و به خاطر بسپارید.

* درس را خلاصه کنید. وقتی مطلبی را می خوانید، از قسمت های مهم آن یادداشت بردارید. وقتی کارتان تمام شد، درباره مهم ترین قسمت های ویدیو، سه جمله بنویسید.

* موزیک گوش دهید تا صداها را یاد بگیرید. قبل از اینکه موزیک ویدیویی را ببینید، شعر آن را ببینید و سعی کنید آن را با صدای بلند بخوانید. سپس شعر را از حفظ بخوانید و ببینید چقدر در یادتان مانده است.

هشت ویدیوی دکلمه شعر برای یادگیری گرامر زبان انگلیسی

هشت ویدیوی دکلمه شعر که از شما یک حرفه ای می سازد

شعر برای زبان آموزان انگلیسی دشوار است، اما بهترین راه برای «بازی» با زبان انگلیسی است. همخوانی با ترانه در موسیقی، باعث تسلط بر زبان می‌شود و شعر خواندن هم دقیقا همین کار را می کند (البته شعر در واقع همان ترانه است که در قالب سخن گفته می شود، درست است؟)

مثل استفاده از هر منبعی، اگر معنی کلمه ای را متوجه نشدید، استرس نگیرید و نگران نشوید (یادتان باشد ویدیوها زیرنویس داشته باشند!). هنگام تماشای ویدیو به ساختار گرامر توجه کنید.

1-مصدرها و اسم مصدرها

فرق بین «dancing» و «to dance» چیست؟

چه زمان باید از اولی و چه زمان باید از دومی استفاده کرد؟

اگر در انتخاب و آرایش کلمات این چنینی در جمله دچار سردرگمی می شوید، نگران نباشید. برای زبان آموزان انگلیسی عادی است که این دو کلمه را به جای هم استفاده کنند.

واژه «dancing» مثالی از اسم مصدر است. ترکیب فعل «dance» و «-ing» اسم مصدر می سازد و فعل به اسم تبدیل می شود.

(Lots of people dance during the parade. (Verb

(There was a lot of dancing during the parade. (Noun

در طرف مقابل، «to dance» مصدر است. به این معنی که اغلب «to» را در ابتدای کلمه می بینید و به خاطر فاعل یا وجه فعل تغییر نمی کند و معمولا (نه همیشه) یک فعل به دنبال آن می آید.

.He dances during every song

«He» فاعل است و به همین دلیل «dance» به «dances» تبدیل می شود.

.He likes to dance when the music is loud

اگرچه «He» همچنان فاعل است، اما «to dance» تغییر نمی کند و بعد از فعل «likes» می آید.

با شعر تمرین کنید

شعر: “Stopping By the Woods on a Snowy Evening” از رابرت فارست (Robert Forest)

پیش از آنکه به شعر گوش دهید، سوالات زیر را بخوانید. بعد از گوش دادن به شعر سوالات را دوباره بخوانید و سعی کنید به آن ها پاسخ دهید.

سوالات:

  • می توانید مصدرها و اسم مصدرها را در مصرع ها تشخیص دهید؟
  • آیا متوجه شدید که چگونه به شکل های مختلف از آن ها استفاده می شود؟
  • کدام مثال ها در خاطرتان مانده است؟

2- حروف تعریف معرف و نکره

همانطور که از نامش پیداست، حرف تعریف نکره زمانی استفاده می شود که درباره شخص، شیء یا حادثه ای به طور کلی صحبت می کنیم.

.Give me a ball

در این جمله، «a» یک حرف تعریف نکره است چرا که گوینده درباره توپ خاصی صحبت نکرده و منظورش فقط توپ است.

حرف تعریف معرفه زمانی استفاده می شود که درباره چیز مشخصی صحبت می کنیم.

.Give me the toy

در اینجا منظور گوینده عروسک مشخصی است.

یادگیری این دستور زبان معمولا برای زبان آموزانی که در زبان مادری خود چنین دستوری ندارند، سخت خواهد بود.

در زبان انگلیسی «the» حرف تعریف معرفه و «a» یا «an» حروف تعریف نکره هستند.

با شعر تمرین کنید.

1038answerimg b1rglzbt

شعر: “Still I Rise” از مایا آنجلو (Maya Angelou)

این شعر الهام بخش از شاعر و فعال اجتماعی، مایا آنجلو، درباره امید و عزت نفس با وجود تحقیر و ظلم است.

  • می توانید حروف تعریف معرفه و نکره را در شعر تشخیص دهید؟
  • در مصرع «With the certainty of tides»، حرف تعریف «the» چطور به معنای این جمله افزوده است؟

3-اسم های قابل شمارش و غیر قابل شمارش

اسم های قابل شمارش، بزرگ ترین گروه کلمات انگلیسی را تشکیل می دهند. این گروه اشیا، مکان ها، حوادث و البته افرادی را شامل می شود که می توان آن ها را شمارش کرد. این گروه کلمات اغلب برای حالت مفرد و جمع دو شکل مختلف دارند.

مثال های معمول: tables, chairs, apple, computers و کلمات دیگر.

?Can you move those three tables to another room

.There are only two apples left

اسم های غیرقابل شمارش اسم هایی هستند که کمیت مشخصی ندارند. این اسم ها معمولا مفاهیم انتزاعی مانند «knowledge» و «truth» هستند.

.A wise man seeks knowledge and truth above everything else

از آنجایی که نمی شود one knowledge یا many knowledge داشت، شکل جمع این کلمه وجود ندارد (البته در بعضی از محیط های آکادمیک بعضی از اساتید ممکن است واژه های «knowledges» و «truths» را استفاده کنند، اما زبان انگلیسی هنوز این ترکیب ها را تایید و قبول نکرده است.)

با شعر تمرین کنید

شعر: “Self Knowledge

شعر «Self Knowledge»، شعری عمیق از شاعر فیلسوف، جبران خلیل جبران است که به سوالاتی درباره هویت و خود شناسی پاسخ می دهد.

سوالات

  • می توانید اسامی جمع مثل «secrets» و «days» را در شعر تشخیص دهید؟
  • به کلماتی مانند «knowledge»، «thirst» و «silence» در شعر دقت کنید و ببینید چطور معنی نامتناهی بودن را منتقل کرده است.

4-افعال عبارتی (Phrasal Verbs)

افعال عبارتی احتمالا یکی از دشوارترین قسمت های گرامر زبان انگلیسی است، چرا که بسیاری از زبان آموزان و کسانی که زبان انگلیسی، زبان مادری آن ها نیست، در درک معنی اصلی و درست این افعال دچار مشکل می شوند و باید حتما معنی آن ها را به خاطر بسپارند.

افعال عبارتی شامل یک فعل، یک قید یا حرف اضافه یا ترکیبی از هر دو است.

Throw out

Take in

Make out

نکته مهم درباره افعال عبارتی این است که کلماتی که یک فعل می سازند، بیشتر مواقع باید با هم و در کنار هم در جمله قرار بگیرند.

?Can you please throw out the trash

با شعر تمرین کنید

شعر “She Let Go” از Safire Rose

سوالات

  • چرا شاعر در شعر «She Let Go» فعل «let go» را تکرار می کند؟
  • معنای فعل «let go» چه تفاوتی با دو کلمه «let» و «go» به تنهایی دارد؟

5-افعال بی قاعده (Irregular Verbs)

زبان انگلیسی زبان عجیبی است. اگرچه بیشتر فعل ها از الگویی مشخص برای وجه فعل استفاده می کنند، بسیاری از آن ها از این قاعده پیروی نمی کنند. این افعال را با نام افعال بی قاعده می شناسیم.

معمولا برای ساخت وجه گذشته فعل، «-ed» را را به انتهای فعل اضافه می کنیم.

!I can’t wait to learn Spanish

.I learned Spanish in high school

افعال بی قاعده از این قانون پیروی نمی کنند:

.I’m going to the store

.I went to the store

همانطور که می بینید، فعل «go» به «goed» تبدیل نشد و به «went» تبدیل شد.

متاسفانه هیچ راهی به جز به خاطر سپردن این فعل ها وجود ندارد و باید آن ها را حفظ و در مکالمات روزمره استفاده کنید.

با شعر تمرین کنید

شعری از Richard Lederd در کتاب “Crazy English

این شعر غم انگیز، خلاصه ای از وجه های مختلف (حال ساده و گذشته ساده) افعال بی قاعده است.

•کدام یک از افعال بی قاعده در شعر، سخت تر بود و در درک آن بیشترین مشکل را داشتید؟ سعی کنید افعالی که یاد گرفته اید یا شنیدید را در جمله های ساده به کار ببرید یا مثال هایی از آن ها را در شعرها یا متون دیگر پیدا کنید.

6-وجه معلوم و مجهول

.Bertha threw the ball to Bess

.The ball was thrown by Bertha to Bess

چه چیز در جمله اول و دوم تغییر کرده است؟

اگر مدتی است که در حال یادگیری زبان انگلیسی هستید، احتمالا باید تشخیص بدهید که وجه معلوم در جمله اول به وجه مجهول در جمله دوم تغییر کرده است.

ما به جمله ای می گوییم معلوم که فاعل (برتا)، کننده کار (پرت کردن توپ) باشد. در وجه مجهول، فاعل (توپ) عملی انجام داده است (پرتاب شده است).

اگر تعریف به نظر شما پیچیده است، تغییر وجه جمله ممکن است کاملا گیج کننده باشد. بهتر است در اغلب موارد از وجه معلوم استفاده شود، چرا که معنی واضح تر و دقیق تر است.

با شعر تمرین کن

شعر آموزشی “Passive Voice” در ابتدا وجه معلوم و بعد وجه مجهول جمله ها را بیان می کند.

  • به الگوی جملات مجهول دقت کنید.
  • یاد بگیرید جملات معلوم چطور به جملات مجهول تبدیل می شوند. به ترتیب کلمات دقت کنید.

7- ترتیب کلمات

ترتیب کلمات به نحوه قرارگیری کلمات در جمله اشاره دارد. معمول ترین ترتیب کلمات SVO یا همان Subject-Verb-Object است.

(The dog chased the ball. (Subject=dog, Verb=chased, Object=ball

با این حال، این تنها ترتیب قرارگیری کلمات در زبان انگلیسی نیست. همانطور که در بخش مربوط به وجه مجهول و معلوم دیدید، مفعول می تواند اول جمله باشد. در جملاتی با مفعول غیرمستقیم، ترتیب کلمات می تواند تغییر کند.

با شعر تمرین کن

شعر: “When All My Five and Country Senses” از Dylan Thomas

در این شعر انواع مختلفی از ترتیب کلمات نشان داده شده است تا معنی خاصی را به خواننده منتقل کند.

  • تغییر در ترتیب کلمات چه تغییری در معنای جمله ها ایجاد می کند؟
  • شعر ساده دیگری به زبان انگلیسی انتخاب کنید و ترتیب کلمات آن را مطالعه کنید. آیا می توانید فاعل، مفعول و فعل را تشخیص دهید؟

8منفی دوگانه (منفی در منفی)

هشت ویدیوی دکلمه شعر برای یادگیری گرامر زبان انگلیسی

“!We don’t need no education”

این جمله از آهنگ گروه موسیقی مشهور Pink Floyd از آلبوم Another Brick in the Wall و از نظر گرامری غلط است. ایرادی که در این جمله وجود دارد، Double Negative است و به معنی وجود دو نفی در یک جمله است.

در انگلیسی و حتی در ریاضی می گوییم هروقت دو منفی کنار هم قرار بگیرند، اثر یکدیگر را خنثی می کنند، بنابراین باید فقط از یک کلمه منفی استفاده کنید (no, don’t, can’t, not, isn’t و غیره). وقتی در یک جمله از دو کلمه «don’t» و «no» استفاده شود، معنی گوینده این است که در واقع نیاز به «education» هست اما دو کلمه منفی این معنی را از بین می برد.

“.We don’t need no education!” = We need education

این قانون کمی پیچیده و گیج کننده است و اکثر مواقع بسیاری از زبان آموزان از دو منفی در جمله هایی که می سازند استفاده می کنند؛ چرا که می بینند بسیاری از انگلیسی زبانان این قانون را زیر پا می گذارند.

با شعر تمرین کن

آهنگ راک “I Can’t Get No Satisfaction” از گروه راک افسانه ای Rolling Stones که از منفی های دوگانه زیاد استفاده کرده است.

  • چطور استفاده از منفی های دوگانه لحن آهنگ را شورشی و خشن می کند؟
  • استفاده از منفی های دوگانه را در زبان خود تمرین کنید. آیا در زبان شما هم قانون یکسانی حاکم است؟

حال که استفاده از این قواعد را در گرامر زبان انگلیسی یاد گرفتید، چرا خودتان یک شعر نمی نویسید؟

به تمرین کردن ادامه بدهید و از این قواعد در مکالمات روزمره خود استفاده کنید.