من به عنوان یک معلم زبان، با انواع مختلف زبان آموزان رو به رو می شوم- از انگلیسی زبانان بومی گرفته تا زبان آموزان خارجی که برای اولین بار انگلیسی یاد می گیرند.
در حال حاضر من در حال تدریس زبان اسپانیایی به دانش آموزان دوره راهنمایی هستم، و در عین حال کار خود را در زمینه آموزش زبان اسپانیایی و ماندرین (زبان چینی) به دانش آموزان دبیرستانی نیز شروع کرده ام. همچنین مدت زمان قابل توجهی را با دانشجویان مبادله ای در خارج از کشور و در ایالات متحده آمریکا گذرانده ام. هر زبان آموز و فرایند یادگیری زبان او منحصر به فرد است، اما بدون در نظر گرفتن ویژگی هایی مانند زبان، سن یا مکان، مهارت گوش دادن مهارت مهمی است که باید بهبود پیدا کند.
مهارت گوش دادن در یادگیری زبان اهمیت زیادی دارد
بخش مهمی از کار من این است که به دانش آموزان مهارت های خواندن، صحبت کردن و تفکر به زبان مقصد را آموزش دهم. من از آنها می خواهم که فراتر از آنچه تصور می کردند می توانند انجام دهند پیش بروند. برای کمک به دانش آموزان، باید مهارت های علمی و اجتماعی آنها را در زبان مقصد ارتقا دهم.
گوش دادن بخش مهمی از مطالعه زبان است و تهیه مطالب پویا و معتبر برای زبان آموزان ضرورت دارد. هرچه تمرین گوش دادن چه در داخل کلاس و چه در دنیای بیرون واقعی تر باشد، بهتر است. گوش دادن می تواند در ابتدا ناامید کننده به نظر برسد، زیرا ممکن است زمانیکه از حرف های طرف مقابل چیزی متوجه نمی شوید، تسلیم شوید. تمرین مهارت گوش دادن باید تدریجی باشد، یعنی با افزایش توانایی دانش آموزان پیچیده تر شود. من معتقدم برای ارتقای دانش زبانی، باید دانش آموزان را در معرض سرعت های مختلف گفتار، مباحث متفاوت و لهجه های مختلف قرار داد.
پیدا کردن منابع مناسب برای یادگیری زبان می تواند دشوار باشد، اما به کمک این منابع می توان به سطح درک مطلب و مهارت های مکالمه مطلوب رسید. قبل از اینکه بخواهم منابع پیشنهادی خود را برای تمرین گوش دادن به شما معرفی کنم، اجازه دهید درباره نحوه ارزیابی منابع کمی توضیح دهم.
چگونه می توان منابع را ارزیابی کرد؟
- متن و محتوا: متن داستان یا منبع باید به آنچه دانش آموزان در حال یادگیری یا خواندن هستند، مرتبط باشد. اگر از نظر دانش آموز منابع فاقد جذابیت و ارتباط لازم باشند، درک مطلب برای آنها دشوارتر خواهد شد.
- سطح درک مطلب دانش آموزان: منابع باید با سطح درک مطلب دانش آموزان مطابقت داشته باشند. بسته به اینکه دانش آموزان مبتدی یا پیشرفته هستند، من معمولا منابع را طوری انتخاب می کنم که هر دانش آموز بتواند بیشترین بهره را از آنها ببرد و احساس ناامیدی و سردرگمی نکند.
- نسخه کتبی: منابعی که شامل نسخه نوشتاری هستند برای دانش آموزان مفیدتر خواهند بود. به گفته مایک گادزی در this article in the Atlantic، اگر بتوانید نسخه کتبی مطالب را در اختیار زبان آموزان خود قرار دهید، آنها می توانند بر روی مهارت گوش دادن و خواندن خود کار کنند. علاوه بر نسخه کتبی مطالب، استفاده از فیلم ها هم می تواند برای دانش آموزان مفید باشد تا بتوانند با زبان بدن افراد و مهارت های مکالمه ای آشنایی بیشتری پیدا کنند. توجه داشته باشید که بهتر است به آنها اجازه یادداشت برداری به زبان مادریشان را ندهید زیرا با گذر زمان تبدیل به یک عادت خواهد شد و از تمرکز آنها بر زبان جدید جلوگیری می کند.
- تفکر انتقادی: محتوا باید به دانش آموزان کمک کند تا درباره یک موضوع مشخص عمیق فکر کنند، و آن را تحلیل کنند. من اغلب برای ارتقای تفکر انتقادی زبان آموزانم از بحث و گفتگو و همچنین پاسخ های کتبی قبل و بعد از تمرین گوش دادن استفاده می کنم.
- تطابق با استانداردها: مطالب باید با سطح زبانی دانش آموزان مطابقت داشته باشند، همچنین بهتر است مطالب با نیازهای کلی دانش آموزان در مدرسه نیز همسو باشند.
بدیهی است که تعداد زیادی منابع عالی وجود دارند، اما در این قسمت هفت منبع برتر که معمولا به دانش آموزانم معرفی می کنم را پوشش خواهم داد. اگر مانند من در حال آموزش زبان های انگلیسی، اسپانیایی یا ماندرین هستید، این ابزارها برای شما مناسب خواهند بود. حتی می توانید از آنها به عنوان نقطه شروع برای پیدا کردن منابع بیشتر استفاده کنید:
انگلیسی: برای زبان آموزان انگلیسی که از کشورهای دیگری که در معرض زبان انگلیسی قرار ندارند هستند، ارتقای سطح نمره برای پیشرفت تحصیلی مهم است. اگرچه دستیابی به این هدف می تواند دشوار باشد. در اینجا برخی از منابع مورد علاقه من آورده شده اند:
۱-سایت Listenwise: این سایت مطالب جذابی به شما ارائه می دهد که می تواند درک دانش آموزان را از زبان انگلیسی بیشتر کند. بخش رویدادهای جدید به مواردی می پردازد که به دانش آموزان مربوط هستند، و دروس بر اساس سطح دانش زبانی و نمره طبقه بندی شده اند. من هر هفته در کلاس یک درس مربوط به مهارت گوش دادن را انتخاب می کنم و دانش آموزانم را به بحث و گفتگو درباره آن ترغیب می کنم. این کار دانش آموزان را کاملا درگیر کرده و به آنها کمک می کند تا مهارت های علمی و زبانی واقعی بدست آورند. همچنین در صورت لزوم می توانید سرعت آن را تنظیم کرده و یا از نسخه نوشتاری استفاده کنید.
۲- موسیقی: گوش دادن به موسیقی یک زبان جدید به دانش آموزان کمک می کند کلمات جدید را بشنوند، همچنین درباره فرهنگ و تاریخ آن کشور اطلاعاتی کسب کنند. در کلاس به ژانرهای مختلف و گروههای مختلف از بیتلز گرفته تا کتی پری گوش می کنیم.
۳-کانال Fundacion Lengua : یک کانال جالب و فوق العاده در YouTube که زبان اسپانیایی را آموزش می دهد. در این کانال مطالب در چند دسته از جمله زبان دانشگاهی، داستان های کلاسیک، تاریخ هنر و کارهای عمومی طبقه بندی می شوند.
۴-سایت News in Slow Spanish: همانطور که احتمالاً از عنوان آن حدس زده اید، این سایت پر از مقالات خبری است که بسیار آهسته خوانده می شوند تا به درک مطلب دانش آموزان کمک کند. تفاوت سرعت گفتار روی درک مطلب زبان آموزان تاثیر زیادی دارد. اگر فقط چند کلمه اخبار را درک کنید احتمالا احساس ناامیدی خواهید کرد، اما وقتی سرعت خوانده شدن خبر کم شود دانش آموزان می توانند اطلاعات بیشتری بشنوند، و درک عمیق تری از مطالب داشته باشند، دانش آموزان می توانند اطلاعات بیشتری بشنوند و درک بهتری نسبت به کلیت موضوع بدست آورند.
۵- موسیقی اسپانیایی: من آهنگ های زیادی به زبان اسپانیایی در ژانرهای مختلف در کلاس هایم ارائه می دهم تا دانش آموزان در معرض هنرمندان و سبک های مختلف قرار بگیرند. نکته مهم این است که در اکثر موارد، هر دانش آموز به یک یا چند هنرمند اسپانیایی زبان علاقه مند می شود و احتمالا موسیقی آنها را در خارج از کلاس هم دنبال می کند. به این ترتیب، دانش آموزان می توانند ابتکارعمل داشته باشند و خود را در معرض زبان قرار دهند.
۶- تماس از طریق اسکایپ با دانش آموزان: این کار به دانش آموزان در دو مهارت صحبت کردن و گوش دادن کمک می کند. من دانش آموزانم را با دانش آموزان هم سن و سال در مدارس کشورهای دیگر آشنا می کنم. به این ترتیب آنها این فرصت را بدست می آورند که زبان واقعی را بشنوند و با دانش آموزان سایر نقاط جهان صحبت کنند. بعضی اوقات، به دلیل اختلاف زمانی، می توانیم پیام های ویدیویی ارسال و دریافت کنیم در نتیجه دانش آموزان فرصت بیشتری برای درک گفتار و پاسخ به آنها بدست می آورند.
۷- برنامه هایYouTube : یکی از برنامه های YouTube که من واقعاً از آن لذت می برم Beijing است که ترکیبی از فرهنگ و زبان کشور چین را نمایش می دهد. میزبان این برنامه یک آمریکایی است که به زبان ماندرین به شیوه ای باور نکردنی صحبت می کند و کلیپ های کوتاهی را ارائه می دهد. نگران عنوان برنامه نباشید، برای دانش آموزان کاملاً مناسب است. این فیلم ها زیرنویس شده اند و یک فرد خارجی را در پکن نشان می دهند که ماندرین صحبت می کند. با تماشای این برنامه دانش آموزان با فرهنگ آن کشور آشنا شده و شهر را کاملا حس خواهند کرد.
توجه: این تنها منبعی است که زیرنویس های آن به زبانی متفاوت از آنچه در نمایش است هستند.