آموزش گرامر زبان چینی
گرامر زبان چینی ساده تر از زبان انگلیسی تلقی می شود. در واقع بسیار ساده و سرراست است. گرامر در واقع کاراکترهای چینی را کنار هم جمع می کند و یادگیری گرامر برای بزرگسالانی که می خواهند سریعاً به زبان چینی مسلط شوند؛ می تواند مهم باشد.
۱- به خاطر بسپارید که نیازی نیست در حد یک پروفسور یا محقق به گرامر زبان چینی مسلط شوید!
در واقع، قوانین اصلی گرامر خیلی محدود هستند.
- اگر می خواهید تمام قوانین گرامری را یک به یک در دریایی از کتاب های درسی بیاموزید، باید بدانید که متأسفانه هرگز یادگیری را تمام نمی کنید. اما هرگز فراموش نکنید که هدف شما از یادگیری دستور زبان، درک جمله و مقاله است، نه خود دستور زبان.
- به یاد داشته باشید که افراد معمولاً اطلاعات کمی در مورد قواعد و گرامر زبان مادری شان دارند.
- پس چرا باید دستور زبان را یاد بگیریم؟ زیرا افراد معمولاً با غوطه ور شدن در محیط از دوران کودکی و با شکل دادن “حس زبان” در یک محیط زبانی بسیار قوی، زبان مادری شان را فرا گرفته اند. اما برای افراد غیر بومی که آن محیط را ندارند، فراگیری دستور زبان روشی سریع برای یادگیری زبان است ، زیرا دستور زبان به صورت خلاصه، ماهیت یک زبان را بیان می کند، کل گرامر مانند فرمولهایی است که با استفاده از آن می توانید جمله ای نامحدود را با کلمات محدود بسازید.
- توجه کنید که فرمول گرامر چندان سخت نیست، و بخش اصلی دستور زبان واقعاً جزئی بسیار کوچک است. آنچه که یادگیری زبان جدید را دشوار می کند، “عبارات” ، “اصطلاحات” ، “زبان عامیانه” و دیگر مکالمات متعارف است.
۲- یاد بگیرید که لغات و شکل آنها را بشناسید.
- در زبان چینی؛ تصریف افعال وجود ندارد ، یک فعل فقط یک شکل دارد. – در دستور زبان چینی صرف فعل وجود ندارد و هر فعل فقط یک شکل دارد. مهم نیست از چه اسمی یا ضمیری استفاده می کنید، شکل فعل به همان صورت باقی می ماند. با افزودن کاراکترهای ساده زمان فعل نشان داده می شود، دیگر نیازی به یادگیری افعال مزدوج یا افعال بی قاعده نیست. (برای جزئیات بیشتر در مورد تصریف زمانی فعل، بخش “صرف و نحو چینی” را مطالعه کنید) به عنوان مثال: I go to school (من به مدرسه می روم) : 我 去 学校 I went to school yesterday (من دیروز به مدرسه رفتم) – 我昨天去了学校
هیچ شکل جمعی برای اسم ها و ضمایر وجود ندارد. برای به جمع تبدیل کردن اسم های مفرد ، فقط کاراکترهای خاصی را باید ضافه کنید (به عنوان مثال 们،mén ). اگر بخواهید بگویید: I learn Chinese (من چینی یاد می گیرم) می شود: 我 学 中文 ؛ We learn Chinese (ما چینی یاد می گیریم) می شود: 我们学中文.
- روش ساخت صفت های تفضیلی یا صفات عالی در زبان چینی مانند زبان انگلیسی نیست. بلکه فقط با اضافه کردن کاراکترها به صفت اصلی این مفاهیم منتقل می شود. برای مثال Small (کوچک) می شود: 小的 درحالی که smaller (کوچکتر) می شود: 较小的.
۳- در مورد عبارات، اصطلاحات یا واژه های چند کاراکتری بیشتر بدانید.
“کلمه یک کاراکتری” و “کلمه چند کاراکتری” به زبان چینی- در حالی که در زبان انگلیسی، فقط سه کلمه یک حرفی وجود دارد: a ، I و O ، کلمات چینی تک کاراکتری به تعداد زیاد وجود دارند. به عنوان مثال، 天 به معنای روز یا آسمان است. واژه 空 به معنی خالی ( empty در زبان انگلیسی است). با قرار دادن دو یا چند کاراکتر کنار هم، کلمه جدیدی ساخته می شود. به عنوان مثال ، 天空 به معنی آسمان (sky در زبان انگلیسی) است. از آنجا که معمولاً بین کاراکترهای چینی فاصله قرار داده نمی شود، مگر در مواردی که علامت گذاری نگارشی وجود داشته باشد، در وهله اول باید بتوانید هنگام خواندن “کلمات چند کاراکتری” را شناسایی کرده و تشخیص دهید تا کل جمله و مقاله را درک کنید.
- عبارات و گروه کلمات (مهم!) – ترکیبی از دو یا چند کلمه می تواند یک اصطلاح یا یک عبارت را تشکیل دهد که یک نکته دشوار اما مهم در یادگیری زبان چینی است. از آنجا که کاراکتر های چینی معمولاً بین یکدیگر فاصله ندارند ، مگر در مواردی که نقطه گذاری نگارشی وجود داشته باشد، شما در مرحله اول باید بتوانید هنگام خواندن آن “عبارات” ، “اصطلاحات” و “گروههای لغات” را تشخیص دهید تا کل جمله و مقاله را درک کنید.
۴- صرف و نحو چینی “ترتیب کلمات” و “ساختار جمله” (که برای فهم جملات چینی خیلی مهم است)
- مانند زبان انگلیسی، ترتیب قرار گرفتن کلمات در صرف و نحو چینی فاعل-فعل- مفعول است. به عنوان مثال ، 我 学 英文 ( I study english -من انگلیسی مطالعه می کنم-) دقیقاً به همان ترتیب در انگلیسی دنبال می شود.
- یک جمله را می توان به چندین بخش مختلف تقسیم کرد. عناصر جمله بخش هایی هستند که در یک جمله نقش های مختلف گرامری را بازی می کنند. عناصر اصلی جمله ها فاعل، ، فعل و مفعول هستند (دقیقاً مانند جملات انگلیسی!). سایر عناصری که همراه با اسم و فعل در جمله می آیند عبارتند از: صفت، عبارت قیدی،متمم.
فاعل (اسم)، فع و مفعول (اسم). اغلب فاعل در ابتدای جمله می آید که قسمت گزاره را دنبال می کند. این بخش موضوع یک جمله است. به عنوان مثال در جمله ی 我 爱 读书 (من عاشق کتاب خواندن هستم) – 我 فاعل این جمله است. قسمت گزاره ، بخشی است که فاعل را توصیف می کند. در جملات زیر ، قسمتی که زیر آن خط کشیده شده است؛ گزاره است.
– متمم (علامت “的” است) ” متمم برای اصلاح یک اسم یا یک عبارت اسمی است که معمولاً به عنوان فاعل یا مفعول در یک جمله عمل می کند. به زبان چینی”的” علامت متمم است به عنوان مثال در جمله ی南京 是 一座 美丽 的 城市 (به معنای نان جینگ یک شهر زیبا است) – 美丽 的 یک متمم برای توصیف فاعل 城市 (شهر) است.
عبارت قیدی (علامت “地” است) عبارت قیدی، یک عبارت اصلاح کننده است که قبل از فعل (معمولاً گزاره) یا در بعضی موارد در ابتدای جمله می آید. به زبان چینی “地” علامت صفت وصفی است. به عنوان مثال: 他 迅速 地 离开 了 (He left quickly -او به سرعت رفت- ) – 迅速 quickly (به سرعت) عبارت قیدی در این جمله برای اصلاح گزاره 离开 (Left- رفت-) است.
متمم (علامت متمم در زبان چینی “得” است) ——متمم در واقع عنصر توضیحی مکمل است که به دنبال یک عبارت فعلی یا صفت می آید. برای مثال: 她 的 英文 说 得好 ( She speaks English well – او به خوبی انگلیسی صحبت می کند- ) 好 (well – خوب-) عنصر متمم برای توصیف فعل 说 (صحبت کردن) است.
۵- افعال و صرف زمانی فعل در گرامر زبان چینی
حرف “着” به یک فعل اضافه می شود تا جنبه تداوم یک عمل را نشان دهد. به عنوان مثال جمله ی : 足球赛 进行 着 (بازی فوتبال ادامه دارد)
حرف “已” برای تأکید بر عملی که در گذشته انجام شده است، به فعل اضافه می شود. به عنوان مثال جمله ی 我 已 读完 书 (خواندن کتاب را تمام کردم.) ، 她 已 走 了 (او رفت)
حرف “了” پس از فعل اضافه می شود تا بر یک عملی که در گذشته انجام شده است؛ تأکید شود. به عنوان مثال: 我 读完 了 书 (خواندن کتاب را تمام کردم.) ، 她 走 了 (او رفت)
حرف “过” برای نشان دادن آن که چیزهایی در گذشته نامشخص اتفاق افتاده است ، به فعل اضافه می شود. به عنوان مثال: 我 去过 北京 (من در پکن بوده ام) ، 我 读过 这 本书 (این کتاب را خوانده ام).
فعل要 یا 想 (want – می خواهد) برای نشان دادن آینده استفاده می شود. به عنوان مثال ، 她 想 学 中文 (او می خواهد چینی را یاد بگیرد)
دیدگاهتان را بنویسید